Saya selalu tidak cemerlang kalau bershopping secara online ni, kalau dari 10 transaction yang saya lakukan, boleh kata hanya 3 yang tidak menyusahkan & tidak menaik kan darah saya.
Sebab itu sekarang saya memang dah tak berminat dengan online shopping lagi.
Bagi saya adalah kepuasan & hati yang lapang dan gembira dengan service dan barang yang saya terima.
Kalau dulu saya excited untuk membeli barangan Abbie secara online, but acap kali saya akan jadi sakit hati bila pihak kurier memberi alasan tak jumpa rumah [padahal rumah saya tengah2 town kajang, bukan lah ceruk hutan], tiada orang dirumah tapi langsung tiada acknowledgement - at least tinggalkan la failure delivery notes ke kalau malas sangat nak call saya kan. pastu kalau saya divertkan ke alamat kilang lagi nonsense punya alasan mereka bagi : tiada orang di premise [padahal kilang saya ni beroperasi 24jam, dah sure kalau during office hour saya ada di pejabat, just call la ai turun pickup, not simple update the system tiada orang], pastu ada jugak yang mintak extra payment RM200 dengan alasan menghantar barang ke kawasan Free Trade Zone...
walla...i really damn pissed off with those such reason.
I dunno why, i m not lucky with these online stuff.
So hubby cakap, jangan shopping online lagi..,dia tak suka tengok i not happy bila shopping online.
He rather bring me shopping ke Poney or Mothercare , kalau setakat beza few ringgit its ok katanya, kalau beli on9 pun kena bayar postage fee. Sedangkan kami ni selalu aje berwindow shopping di Alamanda, Subang Parade, Sunway Pyramid, IKEA ect so kami ada banyak choices.
But, recently hubby berminat dengan satu sale di Groupon.com.my untuk membeli car charger.
Pihak groupon tak ada memberikan tracking# kepada kami, so kami tak dapat nak monitor penghantaran dari day1.
Sampai dah 10hb May selepas 2kali dispute with them baru mereka bagi tracking#, katanya barang dah dihantar melalui post laju pada 2-May.
So kalau barang hantar 2-May, 3-May or paling latest 4-May dah patut sampai, tapi kenapa tak sampai?
Sekali check kat website pos laju mereka tulis situ tiada orang kat rumah.
Ok, memang hari 3-may tu takde orang kat rumah, tapi pasai apa korank ni tak tinggalkan failure delivery notes or call us?? Sedangkan Jumaat tu kami bercuti dan ada dirumah sepanjang hari. Kalau ada notes, boleh la kami pegi collect.
So bila sabtu 12-May to kami pergi post office Kajang, as mention in post website barang kami ada di post office kajang, sekali tunggu punya tunggu pejabat pos ni tak bukak2.
Ramai jugak la yang menunggu, nak kata sabtu minggu pertama or ke3 tak pulak.
Nak kata PH tak jugak....sekali kami assume mereka buat replacement holiday sebab last saturday is wesak day. Hurmm....HAMPESS.....buat replacement pun tak de notice.
Semua orang balik la kan....
So bila isnin tu ai pun call la hotline post laju....nak mintak extend sebab kalau ikut date, 15-May tu dah 14hari, kalau barang tak di collect ia akan direturnkan kepada sender. Punya la lama menunggu sampai kene dail balik, so bila dah tunggu lama, apa lagi....sekali dapat disambungkan ke operator telefon tu meletup la ai leterkan kat dia, kenapa tak call atau letak delivery notes. So the lady sangat bersabar dan she said will ask post laju untuk buat penghantaran ke2 dan extend lagi 2 minggu.
Tapi bila balik rumah, takde pun failure delivery notes....sah diorang ni takde datang rumah.
Pastu check kat website,diorang just update - kat rumah tak de orang.
Ok fine...janji korank dah extend tempoh collection tu.
Actually, selalunya kalau barang pos laju, collection akan di buat di Pej Pos Laju Bangi, tapi kali ni, sebab mereka tak tinggalkan any notes or call, we ikut la apa yang tertulis di website... to collect at pos office kajang. Pos office kajang ni tak flexible mcm bangi, kajang buka jam 830am sampai 430pm aje,.,,,sedangkan bangi 830am sampai 7pm. itu yang melecehkan sikit kami mengambil barang kami.
Kalau bangi, after work kami boleh singgah and collect, tak ada masalah....
So sebab sabtu ni ai ada hal sehingga jam 1pm, so i told my hubby to collect today la, kami akan datang lambat ke tempat kerja sebab nk collect parcel kat pos kajang.
You tau apa yang buat darah ai mendidih dengan tiba2??
Pakcik kat post kajang tu cakap, ini post laju...kene collect kat bangi...
tapi pakcik....dalam website ni cakap pos kajang...
tak, kalau RD collect sini, kalau EM bangi....dia pun terus panggil orang lain yang beratur kat belakang ai
Wa......BABI......BABI...Lu.....
Dengan tetiba kata2 maki tu keluar dari mulot wa.....[tapi bukan depan pakcik tu la...masa odw balik ke kereta]
Bengang beb, buang masa ako datang lambat tapi get nothing. kalau korank update website ni post bangi,,,dah lama ako dtg collect la wei......
so ai assume pekerja post bangi tu malas, dia not even dtg ke rumah ai, tpi assume kat rmh tak de orang, sebab tu diorg tak tinggalkan notes, tapi yang ai babikan tu...knape diorag update post office kajang.
You all menyusahkan orang dengan info yang salah tau!
geram!
After this ai boikot 100% online shopping. Sakit hati....
No comments:
Post a Comment